Groep Rood

onze afspraken met een gouden randje

onze afspraken met een gouden randje

Hoe ziet een normale schooldag er uit?
Wanneer zijn de informatieavonden? Mag mijn kind trakteren als hij jarig is?
Al deze informatie kunt u nalezen in Informatieboekje middenbouw

De juffen van groep rood zijn Irma de Waard en Mariëtte Noordhof.

Oktober 2017: kinderboekenweek
Op 4 oktober was de opening van de Kinderboekenweek. Dit jaar is het een spannend thema,” griezelen”. De opening bestond uit een optreden verzorgd door het team. De kinderen moesten heel erg lachen. Zo zie je maar, griezelen is spannend, maar ook grappig. Na het optreden hebben een aantal kinderen uit iedere groep een dansje gedaan op het Kinderboekenweek lied, van kinderen voor kinderen. Traditioneel worden vanuit de oudervereniging boeken aan iedere groep cadeau gedaan. De aankomende week gaat iedere groep aan de slag met dit leuke thema en zal het afgesloten worden door een modeshow. De foto’s staan achter de inlog!

oktober 2017: het heksenpad!
Wat hebben we een ontzettend fijne dag gehad! We hebben heks Iris ontmoet en een toverdrank voor de zieke dieren gemaakt. En wat wist ze veel te vertellen over de natuur…. Het was heerlijk in het bos: wandelen, de vruchten en zaden uit de natuur zoeken, een kikker bestuderen en paddenstoelen determineren. Foto zien? Kijk snel achter de inlog!

september 2017:
Wat een leuk project hebben we toch! Het menselijk lichaam. Daar is natuurlijk van alles over te weten te komen! Op dinsdag 12 september hebben we een circuit gedaan van proefjes. Alles rond de zintuigen. Achter de inlog staan ook wat foto’s!

juni 2017:
Juffendag: de kinderen hebben genoten in Haarzuilens bij Natuurmonumenten. We liepen de kinderroute ’t Natte Laand. We hebben polderoffensief gemaakt, beestjes uit de sloot bestudeerd, leren kijken als een dier én een prachtig kunstwerk gemaakt van natuurschatten die we onderweg tegen kwamen. Als afsluiting roosterden we broodjes en popcorn boven een vuurtje. Het was een heerlijke ochtend!

Foto’s staan achter de inlog.

maart 2017:
Deze week gestart: project geld in de middenbouw! We hebben in de hal een ‘café’ ingericht waar de kinderen leren rekenen met kleine geldbedragen. Ouders kunnen voor een paar centen een kop koffie of thee kopen voor en na schooltijd.

In de middenbouw kijken we via de webcams van Natuurmonumenten in de vogelnesten mee. De ijsvogels, slechtvalken, ooievaars hebben al eieren gelegd en raad eens… de bosuilen hebben afgelopen week als eerste kuikens gekregen! Dat moesten we vieren natuurlijk. Omdat we niet wisten of het een jongen of meisje was, hadden we beschuiten met blauwe én roze muisjes. Kijk mee via www.beleefdelente.nl!

Foto’s van het winkeltje of ‘beleef de lente’ zien? Log snel in!

januari 2017:
De brandweer is langs geweest! We kregen allemaal tips hoe om te gaan met spannende situaties en oefenden onder begeleiding van brandweermeester Bram een ontruiming. En we zijn druk aan het knutselen voor de winter.

Foto’s zien van de knutselwerkjes of de brandweer? Kijk snel op de fotopagina achter de inlog voor een paar leuke foto’s!

27 oktober 2016:
Vandaag was het zover, we gingen met de middenbouw naar Het Rijksmuseum. In de groepen hebben we het momenteel over de Gouden Eeuw, dus we hebben onze harten op kunnen halen! In Amsterdam aangekomen bracht de gids ons met de tijdmachine over naar de 17e eeuw en voor we het wisten stonden we oog in oog met de Nachtwacht. Indrukwekkend hoe enthousiast de kinderen waren en wat voor oog voor detail ze hadden; aandacht voor Meester Rembrandt. We mochten voelen aan de stoffen die op de schilderijen stonden (zoals bij de schilderijen van de Bickers en het meisje in het blauw) en ruiken aan de specerijen uit De Oost. En wisten jullie dat we zelfs de Amsterdamse grachten van vroeger hebben geroken? Dat was geen beste lucht…

Vol indrukken en vrolijke verhalen keerden we huiswaarts. Een prachtdag! Kijk voor de foto’s op de fotopagina achter de inlog!

Impressie Gouden Eeuw in de klas:

Update september 2016:
We hebben een goede start gemaakt zo aan het begin van het jaar! Ons werk is weer aardig opgepakt. Ook hebben we veel aandacht besteed aan de groepsdynamiek en ‘teambuilding’.

De jongere kinderen zijn inmiddels aardig wegwijs en ingeburgerd. De eerste prachtige kunstwerken hangen. Achter de inlog op de fotopagina zijn deze leuke kunstwerken te bewonderen!

Ook staat daar een foto van twee trotse jonge middenbouwers (groep 3) aan het werk met het Kralendecanoom (Montessorimateriaal). Ze leren daarmee tafelsommen te maken. Het kleed is gemaakt op ons verzoek door een moeder. We hebben er veel plezier van.

Update juni 2016:
Inmiddels zijn we druk met de afronding van het jaar. Iedereen maakt alles af wat er nog te doen is om ‘de logboekjes’ uit te krijgen.

In de planning staat dat er 17 juni een imker op school komt met een open bijenkast! Interessant!
Uiteraard gaan we daar omheen nog lesjes geven.

Afgelopen maanden:
Groep Rood heeft een leuk open podium gegeven net na de meivakantie. We playbackten de Rattenvanger van Hamelen. Dat klinkt makkelijk, maar het was een sprookje en om dat met mimiek te playbacken….

Verder is het buitenlokaal van groep Rood weer tip top in orde. We hebben er tijdens de tuindag lekker in gewerkt. We hebben aardbeienplantjes geplant, aardappels, courgettes, venkel, worteltjes… het ziet er niet alleen prachtig uit, maar de kinderen kunnen er ook (letterlijk en figuurlijk) af en toe in werken.

Oude thema’s:
Januari 2016: “Carnaval der Dieren”.
In groep rood zijn we net klaar met ‘Carnaval der Dieren’. We luisterden naar de klassieke muziek en probeerden aan de muziek te horen welk dier er voorbij komt in de carnavalsoptocht. Als voorbereiding deden we eerst een dramales waarbij de dieren voorbij kwamen met hun bewegingen. We fantaseerden hoe dat in muziek zou kunnen klinken.

We hebben maskers gemaakt en ook onze eigen bladmuziek geschreven (partituur gemaakt). Hoe ziet een olifantenstamp eruit op bladmuziek? En vogeltjes die kwekken?

Februari 2016: “Vulkanen”.
Momenteel houden we ons bezig met vulkanen. Wat zijn de onderdelen van vulkanen? Hoe ziet een vulkaanuitbarsting eruit? Wanneer wordt magma lava? En welke verschillende soorten lava bestaan er? We gaan nog een vulkaan maken, bespreken hoe de aardkorst eruit ziet en hoe vulkanen ontstaan.